lauantai 6. elokuuta 2011

Kun tuuli tuo asioita


Cabe Breton, Sable Island, Halifax….nimiä joiden kaiku soi menneisyydessäni.
Ranskalaisuus sekoitettuna scottien jokapäiväiseen elämään, haitilaisuutta pohjoisessa, yhdessä kalastaen, lehmiä lypsäen ja kutoen. Mustat ja valkoiset.
Sen minä muistan ja siitä on kauan.
Ihmettelin tänään miksi ilma tuntui niin ihanalta hengittää ja antoi tutun onnen tunteen ja muistin.......
 

Sade teki tuloaan, siksi ilma oli niin kostea, näin raskaita pilviä täynnä vettä ja valmiina laskemaan sen alas, virkistäen maata.
Ja silloin muistin saaren! Muistin veden tuoksun ennen myrskyä ja sen miten kiireellä piti viedä taloon sisälle tuulettumassa olleet vuodevaatteet ja merituulessa kuivuneet pyykit. 
Muistin miten nopeasti aurinkoinen sää muuttui voimakkaaksi myrskyksi, jossa ämpärit lensivät ja ovien raoista vesi suihkusi sisään. 
Tuli piti saada aikaiseksi, hellaan tai takkaan, ennen myrskyä koska jos myöhästyi niin myrskyn aikana se oli miltei mahdotonta kosteuden vuoksi ja silloin lämpimän ruuan tai juoman sai unohtaa. 
Uskokoon ken tahtoo mutta tämän minä muistan.
Elämäni varrella olen usein törmännyt outoihin tuntemuksiin joita en ole kokenut mutta silti  tiedän ne. En selitä, kerron vain.


Koirani piti alunperin olla Nova Scotin noutaja, se löytyi "mikä koira minulle sopii" testissä, mutta niitä ei vain niin helposti saa ja sitten löytyi Ilona, sekarotuinen lappalainen, jossa on Suomenpystykorvan- ja Lapinporokoiran geenistö. 
Minä näen joitain yhteneväisyyksiä näissä roduissa jonkin asteisen aitouden, linkin luontoon ja sen rakastettavaan villiyteen.


Muistoistani esille nousee voimakkaan vuoroveden takia palkkien päälle rakennetut talot ja siellä oleva sekatavarakauppa jota piti intiaani. Tästä on osa unta ja palaan siihen maisemaan sillointällöin, koska minun oli siellä hyvä olla. Kauppa oli värjätyjen villalankarivien- , ruostuneen raudan- ja kuivatun kalan tuoksujen täyttämä vaja. Rauta-astiat ja tarvekalut olivat jo uusina ruosteisia ilmassa olevan suolaisenmeriveden vuoksi ja ne piti puhdistaa ja rasvata huolella ennen käyttöä, usein  se tehtiin valaanrasvalla.
Rakastan ruosteista rautaa, rasvaista villalankaa ja lämminta maitoa sokerilla.
Niin ja minä olen Heather :-D

Scottish pipe -ääni jossain rannalla, tuttu melodia merellä kuoleille sieluille:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti